FAQ

Vaak gestelde vragen over Aiways of elektrisch rijden in het algemeen? Neem zeker eens een kijkje in onze FAQ-sectie. Vind je hier geen antwoorden op jouw vragen, stel ze dan gerust via ons contactformulier

Net als bij een andere auto moet je jaarlijks een check-up laten doen in één van onze service centra. Tijdens het jaarlijkse onderhoud vervangen we de interieurfilter en de remvloeistof. Daarnaast controleren we slijtage-onderdelen, zoals banden, ruitenwissers en remmen, en indien nodig vervangen we deze. En dankzij ons service + onderhoudscontract hoef jij je geen zorgen te maken over onverwachte kosten. Vraag meer informatie aan je verkoper.

Net als voor elke andere auto ben je wettelijk verplicht om een BA-autoverzekering voor je elektrische auto af te sluiten. Deze verzekering dekt de schade die jij veroorzaakt aan de auto van iemand anders. Je beslist daarnaast zelf of je ook nog een omniumverzekering of rechtsbijstandverzekering neemt.
Bij Cardoen kun je je auto eenvoudig en voordelig verzekeren via Cardoen Insurance. Praat erover met je verkoper, hij helpt je graag verde

De kostprijs van het elektrisch rijden wordt bepaald door de prijs van de elektriciteit. Wie thuis oplaadt, betaalt minder per kWh dan wie oplaadt aan een publieke laadpaal. Om te berekenen wat het kost om met een elektrische auto te rijden, moeten we kijken naar de batterijinhoud en het verbruik per 100km van de auto.

Een Aiways U5 heeft een batterijinhoud van 63kWh en verbruikt 18,8kWh per 100km. Dat geeft de volgende berekening*:
Prijs 1 kWh = €0,10 (bedrijven) – €0,25 (particulieren) – €0,40 (publiek)

Hoeveel kost 100 km rijden?

  • Bij bedrijven: €1,88
  • Bij particulieren: €4,70
  • Bij publieke laadpaal: €6,58

Hoeveel kost 1 oplaadbeurt?

  • Bij bedrijven: €6,30
  • Bij particulieren: €15,75
  • Bij publieke laadpaal: €22,05

*Alle berekeningen zijn gemaakt op basis van gemiddelde prijzen per kWh en kunnen verschillen naargelang locatie, tijdstip, type elektriciteitscontract,…

Een elektrische auto is een duurdere aankoop dan een klassieke verbrandingsmotor, maar dankzij enkele fiscale voordelen wordt het elektrisch rijden een stuk aantrekkelijker. Zo ben je in het Vlaams Gewest volledig vrijgesteld van BIV en verkeersbelasting en betaal je in het Waals en Brussels Hoofdstedelijk Gewest slechts het minimum aan BIV en verkeersbelasting voor een volledig elektrisch voertuig. Daarnaast geven sommige steden en gemeenten subsidies aan particulieren die een elektrische auto kopen. Informeer bij jouw gemeente naar de mogelijkheden.

Je kan je AIWAYS U5 gewoon via het stopcontact thuis opladen met de daartoe bestemde kabel en adapter. Daarbij is het belangrijk dat je elektrische installatie in goede staat is en dat het stopcontact over een aarding beschikt. Huishoudelijke stopcontacten zijn echter niet ontworpen om regelmatig langdurig hoge stroom te leveren. Daarnaast duurt het opladen van je elektrische auto via een gewoon stopcontact heel lang. Daarom is het aangeraden om je auto via een laadpaal op te laden. Je vindt openbare laadpalen in heel België, maar je kan ook een laadpaal bij je thuis laten installeren.

Zo’n laadpaal thuis heeft behoorlijk wat voordelen:

  • Het risico op oververhitting of het verslijten van je stopcontact valt weg.
  • Een laadpaal is een pak efficiënter dan opladen via een stopcontact. Zo wordt de oplaadtijd makkelijk gehalveerd.
  • Je auto thuis opladen is een stuk goedkoper dan het opladen aan een openbare laadpaal. Hou er wel rekening mee dat een elektrische auto al snel je energieverbruik verdubbelt.
  • Je kan de laadpaal zo instellen dat je geen stroomonderbrekingen ondervindt in de rest van je huis. Ze detecteren of andere toestellen veel stroom verbruiken en stellen het eigen vermogen daar op in. Je kan er ook voor zorgen dat ze enkel ’s nachts opladen, zo heb je helemaal geen last van stroomverlies.

Een laadpaal thuis installeren, maken we ook graag gemakkelijk voor jou, daarom kozen wij voor de samenwerking met onze partner Plug Invest. Zij komen de laadpaal bij jou thuis installeren voor €1.495 excl. BTW voor een éénfasig toestel en €1.695 excl. BTW voor een driefasig toestel. Vraag je verkoper naar meer informatie.

Een slimme laadpaal is een laadpaal die zich aanpast aan de omstandigheden. Zo weet een slimme laadpaal wanneer de stroom goedkoper is, zodat je bespaart op je elektriciteitskosten. Jij hoeft slechts aan te geven op welk tijdstip je auto volgeladen moet zijn en de slimme laadpaal beslist zelf wanneer hij je auto oplaadt. Daarnaast communiceert hij met de andere elektrische toestellen in huis om overbelasting van het elektriciteitsnetwerk te voorkomen.
Met een laadpaal van onze partner PlugInvest haal je een slimme laadpaal in huis.

Onder actieradius of bereik verstaan we de afstand die een voertuig kan afleggen zonder tussentijds van buitenaf energie aan het voertuig toe te voegen. De actieradius van een elektrische auto wordt in de eerste plaats bepaald door de capaciteit en de leeftijd van de accu. Daarnaast zijn rijstijl, verkeersomstandigheden, meegenomen bagage en het weer bepalende factoren.

De actieradius wordt berekend met de Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure (WLTP). Deze testprocedure bestaat uit meerdere fases, die gebaseerd zijn op de werkelijke rijgegevens van bestuurders over de hele wereld. De WLTP meet het verbruik van elektrische auto’s bij hogere snelheden, grotere afstanden, verschillende rijomstandigheden en realistische omgevingstemperaturen. Daarnaast houdt de test rekening met optionele uitrusting die invloed kan hebben op het energieverbruik, zoals grotere velgen. Zodoende krijg je een reële kijk op het aantal kilometers dat je met een volle accu kunt rijden.

De batterij van een elektrische auto verslijt slechts minimaal in de loop van de jaren. In het algemeen neemt batterijcapaciteit af met 2,3% procent per jaar. In het begin zal de capaciteit sneller afnemen, in een later stadium verloopt de afname meer gestaag.
Er zijn enkele zaken die je kan doen om de levensduur van de batterij van je elektrische auto te optimaliseren:

  • Vermijd te hoge temperaturen. Vanaf 30°C nemen de prestaties af. Dit is gelukkig een tijdelijk fenomeen. Echter, te lange blootstelling aan hoge temperaturen zal de levensduur verkorten.
  •  Te snel remmen of optrekken zorgt voor lokale overhitting in de batterij.
  • Grijp niet altijd naar de snellaadpaal. Snelladen zorgt immers voor hoge temperaturen in de batterij.
  • Bergachtige gebieden vergen veel van je batterij. Als je vaak rijdt in berggebieden zal je batterij sneller slijten.

Bij Aiways geniet je van 8 jaar garantie op de batterij van je U5. We garanderen je dat de batterijcapaciteit van je Aiways U5 minstens 75% blijft gedurende 8 jaar. Zoniet, krijg je van ons een nieuwe batterij. Zo ben jij verzekerd van jarenlang zorgeloos rijplezier.

Op vakantie gaan met een elektrische auto lijkt een huzarenstukje maar dat hoeft het niet te zijn. Met de juiste voorbereiding ga je een comfortabele reis tegemoet.

Stippel je reis uit aan de hand van oplaadpunten. In België hebben we een hoge concentratie aan laadpalen maar dat is niet overal het geval. Zeker in Zuid- en Oost-Europa ligt het aantal laadpalen een stuk lager dan bij ons. Je checkt dan ook best voor vertrek of er genoeg laadpalen langs je route liggen. Met behulp van de app van bijvoorbeeld PlugInvest ben je er altijd van verzekerd dat je een laadpaal op je route vindt.

Hoewel de type 2-aansluiting de Europese standaard is, kan het voorkomen dat je in sommige vakantielanden, zoals Frankrijk en Italië, laadpalen tegenkomt met enkel een type 3-aansluiting. Een type 3-laadkabel kan dan ook goed van pas komen in deze landen.

Om te voorkomen dat je niet op tijd aan een vrije laadpaal aankomt, begin je best al naar een laadpaal te zoeken zodra je batterij nog maar 10% capaciteit heeft. Je weet immers nooit welke onvoorziene omstandigheden er op je weg komen. Daarom is het ook aangeraden om bij elke plas- of eetpauze een beetje bij te laden, zo kom je nooit echt in de problemen.

Check op voorhand ook of je laadpas werkt aan een buitenlandse laadpaal. Het is mogelijk dat je een andere laadpas moet aanvragen om te kunnen laden aan de laadpalen in het gebied waar je op reis gaat.

Neem voor de zekerheid een 230V-laadsnoer mee. Moest je geen laadpaal vinden in de buurt van je vakantiewoning dan kun je bijladen aan een normaal stopcontact.

Een elektrische auto rijdt volledig op een elektrische motor en heeft geen verbrandingsmotor. Een hybride auto heeft zowel een verbrandingsmotor als een elektrische motor. Toch kan een hybride auto slechts een beperkt stukje elektrisch rijden, meestal rond de 50 à 60 kilometer.

Een elektrische auto stoot veel minder CO2 en luchtverontreinigende stoffen uit dan een traditionele verbrandingsauto. De uitstoot tijdens het rijden is echter niet de enige factor waar je rekening mee moet houden. Ook de fabricage van de auto en de productie van de energie waarop de auto rijdt, hebben een impact op het milieu.
Vooral de productie van het accupakket van je elektrische auto zorgt voor extra uitstoot van CO2. Hiervoor maakt men gebruik van zeldzame materialen als lithium of kobalt. De winning van deze materialen heeft een grote impact op mens en natuur.
In België laden we elektrische auto’s voornamelijk op met elektriciteit die afkomstig is van energiebronnen die geen CO2 uitstoten, zoals kerncentrales en hernieuwbare energiebronnen. Dit zorgt ervoor dat een elektrische auto per kilometer 3 tot 4 keer minder CO2 uitstoot dan een traditionele verbrandingsauto. Hoe meer gebruik je maakt van groene energie, hoe lager je CO2-uitstoot ligt.

In het algemeen kunnen we stellen dat een elektrische auto tijdens zijn volledige levensduur maar de helft CO2 van een traditionele verbrandingsauto uitstoot.

Op de kaart hieronder vind je een overzicht van alle openbare laadpalen in België.

https://www.milieuvriendelijkevoertuigen.be/laadpalen

Het grootste verschil tussen tanken en opladen is de tijd die je nodig hebt om een volle tank te krijgen. Als je gaat tanken, ben je binnen de vijf minuten weer vertrokken met een volle tank. Om je elektrische auto volledig op te laden, heb je minstens 20 minuten nodig, zelfs als je een snellaadpaal gebruikt.
Om te tanken, moet je altijd langs een tankstation passeren. Door je elektrische auto thuis of op kantoor op te laden, hoef je dit niet als tijdsverlies te zien. Je kunt je auto opladen terwijl je werkt of slaapt.

Een elektrische auto wordt aangedreven door een elektrische motor, in plaats van een brandstofmotor. Deze krijgt zijn energie door de oplaadbare batterijen die in de auto zijn geïnstalleerd. Zodra de elektrische auto wordt gestart, pakt de omzetter de stroom van de batterijen en stuurt dit door naar de elektromotor. De motor zet de elektrische energie om in mechanische energie, en doet zo de wielen van de auto bewegen.

De oplaadbare batterijen worden deels terug opgeladen dankzij het regeneratief remmen. Dit betekent dat je elektrische auto kinetische energie terugwint zodra jij het gaspedaal los laat. Mede daardoor is een elektrische auto heel efficiënt in stadsverkeer en in de file, beide situaties waarin je vaak moet afremmen.

Ervaar zelf de Aiways U5

We kunnen je van alles vertellen over de Aiways U5. En dat doen we natuurlijk graag. Wanneer je een testrit maakt in de U5, kan je het comfort en rijplezier van de U5 zelf ervaren.